Ik heb psyschische problemen waardoor ik niet op mezelf kan wonen

Heb je psychische klachten en ben je (tijdelijk) niet in staat om zelfstandig te wonen? Dan bieden wij beschermd wonen. We bieden je dan onderdak, stabiliteit, structuur en ondersteuning bij dagelijkse dingen binnen een beschermde woonomgeving.

Er is 24 uur per dag, 7 dagen in de week ondersteuning en begeleiding en je krijgt de mate van bescherming die bij jou aansluit. Zo kun je stap voor stap, in het tempo dat je aan kunt, voor jezelf leren zorgen, grip krijgen op je problemen, en toewerken naar een meer zelfstandig bestaan.

Hoe helpen we?

Neos begeleid je om stappen vooruit te kunnen zetten om zo de regie over het eigen leven weer terug te pakken.  We kijken daarin naar jouw situatie en wat nodig is. Samen gaan we vervolgens werken aan een betekenisvol leven voor je waarin jij je doelen kunt behalen. Dat is veelomvattend, maar grofweg helpen we je op de volgende gebieden:

Start
Stabilisatie
Beheersing
Zelfstandigheid
Uitstroom

Hoe ziet de begeleiding eruit?

Bij beschermd wonen in een 24-uursopvang gaan we stap voor stap te werk. De begeleiding delen we op in verschillende fasen: start, stabilisatie, beheersing, zelfstandigheid en uitstroom.

Start
In de startfase bespreken we met je: wat je goed kunt en welke talenten je hebt of je familie of kennissen hebt die je bij dingen kunnen helpen en wat je wilt met je leven. In deze fase zijn onze wooncoaches veel aanwezig en helpen we je op alle vlakken: het verzorgen van jezelf en je woonomgeving, een dagritme opbouwen, omgaan met geld en administratie, contacten leggen met andere mensen, steun zoeken, dingen ondernemen. Ook helpen we je, in samenspraak met externe behandelaren, controle te houden op eventuele psychiatrische en/of verslavingsproblemen. Je gaat ook aan de slag met bezigheden die je leuk vindt. Bezig zijn is belangrijk: je krijgt al wat ritme in je dagen, je leert je weer te concentreren op iets, je hebt afleiding en je komt onder de mensen.

Stabilisatie
Als je je draai enigszins hebt gevonden, stellen we samen een plan op waar je begeleiding en coaching bij nodig hebt. Met onze ondersteuning ga je daar zelf mee oefenen. We kijken ook hoe het met je dagelijkse dagbesteding gaat. Kun en wil je meer, werken bijvoorbeeld, dan gaan we daar met je naar op zoek. In de stabilisatiefase neem je al meer initiatief. We houden in de gaten hoe het met je gaat, maar het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk zelf om een wooncoach vraagt als je die nodig hebt. Er is altijd iemand beschikbaar.

Beheersing
In deze fase ga je stapsgewijs steeds meer zelf doen. Ondersteuning bij alles is niet meer nodig. Kom je ergens niet uit, lukt iets niet, heb je toch tips en voorbeelden nodig, dan vraag je een wooncoach je te helpen.

Zelfstandigheid
In de zelfstandigheidsfase oefen je met zelfstandigheid op alle vlakken. De wooncoaches zijn op afspraak beschikbaar. Je neemt zelf het initiatief om zo’n afspraak te maken. In deze fase bereid je je helemaal voor om na de periode van beschermd wonen zelfstandiger te kunnen gaan wonen, al dan niet met begeleiding.

Uitstroom
Eén van de mogelijkheden is dat je overstapt op Beschermd Wonen ambulant oftewel Beschermd Thuis. Dat is een vorm van beschermd wonen waarbij 24-uurszorg op afstand is georganiseerd. Je woont zelfstandig in een huis en de wooncoach komt regelmatig langs om je te coachen en te begeleiden bij moeilijke dingen. Naast die geplande afspraken zijn er op afstand wooncoaches beschikbaar waar je met vragen terecht kunt.