Door nieuw pand gezinsopvang verdubbeling opvangcapaciteit

1 oktober 2024

In samenwerking met Wooninc. en de gemeente Eindhoven heeft Neos haar intrek genomen in een nieuwe tijdelijke gezinsopvanglocatie aan de Winston Churchilllaan in Eindhoven. De gezinsopvang is bedoeld voor dakloze gezinnen die naast een woonplek ook intensieve zorg nodig hebben. Met dit nieuwe pand wordt het aantal opvangplekken voor deze gezinnen in de regio vergroot. Hierdoor wordt de druk op het vinden van noodoplossingen (zoals opvang in hotels) vermindert en kan het oplopen van wachtlijsten worden teruggedrongen. Op de nieuwe locatie wordt 24-uurs opvang en begeleiding geboden aan kwetsbare gezinnen die intensieve begeleiding op meerdere gebieden nodig hebben om hun leven weer op de rit te krijgen.

Acute behoefte aan opvang- en begeleidingsplaatsen
De vraag naar opvang en intensieve begeleiding van dakloze gezinnen die worstelen met meerdere problemen op verschillende gebieden is hoog, legt Raoul Bakkes, directeur-bestuurder van Neos, uit: "Veel gezinnen bevinden zich in een zeer onstabiele leefsituatie. Dit gaat niet alleen over het ontbreken van een stabiele woonplek, maar betreft ook problemen op het gebied van financiën, werken, opvoeding en het sociale netwerk. Deze gezinnen zijn veelal niet in staat deze problemen zelf op te lossen en hebben stevige begeleiding nodig om hun leven weer goed op de rails te krijgen.”

Beter en eerder toekomstperspectief door vergroten opvangcapaciteit
Bakkes vervolgt: ‘’Met de nieuwe locatie aan de Winston Churchilllaan hebben we de mogelijkheid om meer kwetsbare gezinnen in de regio Eindhoven de opvang en begeleiding te bieden die ze nodig hebben. We verdubbelen met het betrekken van het nieuwe pand het aantal opvangplaatsen namelijk van tien naar twintig.”

“De gezinnen die wij al opvingen op onze ‘oude’ locatie zijn de afgelopen tijd verhuisd naar het nieuwe pand en daar samengebracht met gezinnen die op de wachtlijst stonden. De woningen op de vrijgekomen locatie worden nu ingezet als trainingswoningen voor gezinnen die al een poos in de opvang zitten en klaar zijn om de volgende stap naar een meer zelfstandig leven te zetten. Met het betrekken van het nieuwe pand dringen we dus niet alleen de wachtlijst terug, maar verbeteren we ook de doorstroom in de regio. Het stelt ons in staat om voor meer kwetsbare gezinnen in de regio van betekenis te zijn.’’

De toekomst
“De komende jaren werken we verder aan nieuwe woonoplossingen voor dakloze gezinnen die zowel een woonplek als intensieve begeleiding nodig hebben. Daarbij kijken we naar kleinschalige mogelijkheden in de wijken waar de gezinnen vandaan komen en het uitbreiden van bestaande locaties", aldus Bakkes.

Samenwerking met Wooninc.
Wooninc., de eigenaar van het pand aan de Winston Churchilllaan, speelde een cruciale rol in het mogelijk maken van deze nieuwe locatie. Angela Pijnenburg, bestuurder van Wooninc. vertelt: " We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ook kwetsbare gezinnen met een woon- én zorgvraag de ondersteuning en het onderdak krijgen die ze nodig hebben. We werken hiervoor dan ook al jarenlang samen. De nieuwe gezinslocatie aan de Winston Churchilllaan is een mooi voorbeeld van deze samenwerking.’’